Kuchnia

Placuszki bananowe – wegańskie i bezglutenowe

Długo poszukiwałam idealnej receptury na placuszki, które pomimo braku obecności jajek i mąki pszennej będą nie tylko smaczne, ale także łatwe w przygotowaniu. Każdy kto przerabiał w kuchni w przepisy pozbawione tych podstawowych składników, zapewne nie raz zaliczył kulinarną wpadkę – ja miałam takich wiele :) Zaryzykuję jednak stwierdzenie, że w przypadku tego przepisu porażka w ogóle nie wchodzi w grę.

Nie dość, że placuszki przyrządza się błyskawicznie, to proporcje składników są łatwe do zapamiętania, dzięki czemu nie trzeba kombinować, przeliczać i zastanawiać się ile czego potrzeba. Osoby zaprawione w kuchennych bojach mogą próbować oceniać konsystencję „na oko”, jednak odmierzenie ilości składników na kuchennej wadze zagwarantuje idealne ciasto za każdym razem. W skład wchodzą tylko banan, mąka i mleko, a ich proporcje to odpowiednio 2:1:1. Zatem jeśli macie banana o wadze 120g, to dodajecie 60g mąki i 60g mleka. Banana ważymy oczywiście bez skórki :)

Składniki:

  • banan
  • mąka bezglutenowa
  • mleko roślinne
  • ewentualne słodziwo
  • tłuszcz do smażenia

Wykonanie:

Odmierzamy właściwe proporcje składników. Banana z mlekiem miksujemy na gładką masę. Przelewamy do miski, dodajemy mąkę i dokładnie mieszamy. Na patelni (najwygodniej będzie użyć tej do naleśników) rozpuszczamy niewielką ilość tłuszczu (u mnie jest to zawsze olej kokosowy) i nakładamy ciasto. Używamy do tego celu łyżki, a ponieważ ciasto jest dosyć gęste, łatwo uformujemy za jej pomocą placuszki na patelni. Smażymy ok. 2 min z każdej strony. Podajemy z owocami.

Uwagi:

O słodkości placuszków decyduje banan – im dojrzalszy tym będą słodsze. Oczywiście można ciasto dodatkowo dosłodzić, ale ja nigdy tego nie robię. Przepis wykonywałam z różnymi mąkami, tj. owsianą, gryczaną, jaglaną oraz ryżową i każda z nich nadaje się doskonale (najbardziej lubię te z mąki owsianej i gryczanej). Jeśli placuszki mają być przygotowane dla osób z celiakią, to oczywiście wybierajcie certyfikowane mąki bezglutenowe, ponieważ te „zwykłe” mogą być zanieczyszczone glutenem w fazie produkcji. Nie sprawdzą się natomiast „tłuste” mąki takie jak kokosowa czy migdałowa, ale można spróbować zmieszać je z innymi. Z ciasta wykonanego w oparciu o jednego banana wyjdzie ok. 6 sztuk. Ponieważ ciasto nie przywiera do patelni, placuszki smaży się łatwo i nie ma konieczności stosowania dużej ilości tłuszczu. Jeśli jednak macie większą ilość ciasta, to pamiętajcie aby w trakcie smażenia tego tłuszczu trochę dodać.

Smacznego :)

Dodaj komentarz